Test af Osuma.dk – onlinesupermarked
Jeg har testet onlinesupermarkedet Osuma.dk. Her er hvad jeg fik ud af at handle for 350 kr. ex. levering.
Osuma drives i samarbejde med Kvickly og SuperBrugsen, dog ikke med alle varer, men et udvalg af det meste man har brug for. Der leveres vist efterhånden over hele landet – Storkøbenhavn er relativt ny på listen, men leveret blev det, og endda af en nydelig ung mand!
Jeg valgte levering mellem 16-19 en fredag eftermiddag og varerne kom lidt efter 16, hvilket var dejligt, da jeg hader det med at skulle være hjemme i et længere tidsrum, mens man venter på en levering eller en håndværker. Konkurrenten Nemlig.com leverer i time-tidsrum, og det er altså federe, og fra september endda også lørdag og søndag, hvilket Osuma ikke gør endnu. Men hvis de bliver større, kommer det nok også.
Osuma leverer varerne på køkkenbordet, så man ikke har emballagen at skulle af med bagefter. Jeg havde det fint med at manden kom ind i køkkenet og lagde varerne på bordet – han var sød og det gik hurtigt. Man kan vælge at få varerne pakket og sat ved døren og det betaler man mellem 15-25 kr. for. Og for 25 kr. kan du få fragtfyren helt tæt på, for du kan også få ham til at sætte varerne plads i køleskabet! En anden gang ville jeg nok foretrække bare at få sagerne i en pose ved døren og selv sætte det ud. For mig var det lidt invasivt, at de kommer helt ind i ens hjem, og det vil vel være forskellige fragtfolk fra gang til gang – så vild er jeg heller ikke med at få fremmede mænd i mit køkken. Selv om han som sagt var aldeles nydelig :-).
Rabat til Miras Madblogs læsere
Har du lyst til at prøve at shoppe online hos Osuma, kan du bruge denne rabatkode og undgå leveringsgebyret ved din første handel (over 300 kr.): SU4RL8
Osuma har lidt færre varer end Nemlig, men til gengæld var de billigere på en del af de varer, jeg købte, og leveringen koster nogenlunde det samme (der er forskel alt efter hvor meget man køber ind for, og hvornår man vil have leveret). De samme varer som jeg bestilte, eller tilsvarende, kostede omkring 50 kr. mere hos Nemlig for den samlede bestilling.
Og hvad så, når der er udsolgt? Jeg havde bestilt økologiske skaftkoteletter, men de var udsolgt. I stedet bliver man ved levering tilbudt en erstatningsvare – i mit tilfælde øko fadkoteletter, som man så kan vælge at acceptere eller ej. Er erstatningsvaren dyrere end det oprindeligt bestilte, betager Osuma differencen og det er en fin service. Hos Nemlig har jeg ofte fået erstatningsvarer uden nogen forklaring (da varerne jo bare leveres ved døren og så smutter fragtmanden med det samme).
Nemlig trækker dog alligevel i mig, fordi de har et bedre udvalg af frugt og grønt, frisk fisk, bagervarer (fra Lagkagehuset) og andre special- og luksusvarer. Har man bare brug for et almindeligt men godt supermarkedssortiment, så er Osuma rigtig godt og enormt praktisk og ikke mindst med en super service. Du kan f.eks. stille spørgsmål online i en chatfunktion og få hjælp med det samme, hvis du har problemer – dog kun i i hverdagene mellem kl. 9-20.
Og udover madvarer kan du jo også få leveret alt muligt andet til husholdningen. F.eks. ting der fylder meget eller er tunge, er det rart at få leveret, så bleer, toiletpapir, sodavand og den slags – det er skønt at få bragt, og jeg er i det hele taget stor fan af onlinesupermarkeder, for nogle gange er det bare guld værd at slippe for at slæbe varer hjem fra supermarkedet. Især for os der handler på cykel eller med barnevogn. Mon ikke også Osumas varesortiment bliver udvidet med tiden. Da Nemlig startede havde det overhovedet heller ikke samme udvalg, som de har i dag.
Og nu til maden. Jeg købte ind til en middag for os og mine svigerforældre og med varerne fra Osuma og et par småting fra mit eget køkken fik de denne menu:
Vi lagde ud med crostini med kikærtecreme. Brødet er Il Fornaio og kikærterne økologiske. Jeg ristede brødet og gned dem med hvidløg. Kikærter blendes groft med olivenolie og smages til med salt og peber. Og så pyntede jeg med oregano fra mine forældres have og et dryp olivenolie.
Til hovedret fik vi lækre friske majs, savet af kolben med en brødkniv (det er det nemmeste) og smørdampet med forårsløg. Så lækkert!
Der var også flotte grønne bønner (de var af virkelig flot kvalitet – det var alle grøntsagerne faktisk), som jeg blancherede til de ikke længere knirker i munden. Jeg vendte dem med olivenolie og citronskal og dryssede med en grov rasp af enderne fra brødet, ristet med hvidløg og olivenolie. Lidt revet citronskal og BUM – lækre bønner!
Sammen med grøntsagerne fik vi svinekoteletter (dem som skulle have været med skaft), som jeg vendte i fuldkornsdurummel og stegte i olivenolie. Et drys af rosmarin fra forældrenes have.
Og så disse lækre ovnstegte kartofler. Bare nye kartofler, skrubbet og halveret, vendt i olie, rosmarin og salt og ristet i ovnen i 45 minutter ved 200 grader.
Og til dessert spiste vi en bøtte Hansens chokoladeis med Valrhona chokoladestykker i. Den elsker jeg! Så meget, at vi glemte at fotografere inden den var væk :-).
susanne sarauw
Posted at 22:04h, 06 februarjeg er meget glad for både osuma…og nemli..bruger begge dele sådan on and off…men jeg går altid tilbage til osuma fordi de ikke har udenlandske chauffører…det er næsten umuligt at snakke om leveringen med en, der ikke taler dansk……selvfølgelig taler de fleste engelsk, men det er ikke altid….jeg chekker om varerne er der, dem som jeg har bestilt og ellers ringer jeg dagen efter og reklamerer…har også prøvet at stå uden varer…no go!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mogens Guldbæk Ingø
Posted at 14:23h, 26 aprilDa jeg blev klar over min personlige moobilitet var blevet meget elendig, kom det som sendt fra himlen da jeg hørte om OSUMA ☺☺☺
Overskuelige tilbuds-billeder, let at markere og hele tiden at kunne følge i sitens løbende indkøbs-forbrugs-rude.
Let og overskueligt at blive ført frem til betalingsrubrik og så er man bare klar til modtagelse af friske leveringsfolk, altid vakse og friske ligesom kontoret er meget i tvivlstilfælde.
Præcis levering som lovet og en flot overskuelig følgseddel-porcedure.
DET VIRKER BARE ☻☻☻
Reza Ismaili
Posted at 22:27h, 03 septemberJeg har handlet hos dem og jeg synes at de er både god til prisen og leveringen. 🙂
Kristoffer Føns
Posted at 21:49h, 03 septemberHejsa,
Meget spændende læsning! Jeg er sikker på, at den her form for online-supermarked bliver rigtig stort i fremtiden. Men det kræver virkelig, at der bliver leveret, når der bliver bestilt. Kan se, at Natascha har haft en uheldig oplevelse. Det er nødt til at blive skåret væk, hvis der skal succes.
Jeg tror, jeg vil bruge rabatkoden snarest – så tak for den og en glimrende artikel.
Natascha
Posted at 12:57h, 02 septemberVi har været kunde hos Osuma i en periode og jeg synes det var ganske rart, at chaufføren kom ind i huset med varerne.
Men vi er ikke kunder hos Osuma mere. Jeg oplevede en gang, at Osuma ikke kom med de bestilte varer. De skulle være leveret inden kl. 21. Kl. 22.30 fik jeg besked fra chaufføren om, at de ikke ville kunne nå at komme med varerne den aften og at jeg derfor kunne få dem næste dag. Aftalen var, at de ville komme senest kl. 16.30 dagen efter, da den dags aftensmad var blandt de bestilte varer.
Dagen efter blev den 16.30 uden skyggen af varer. Det viste sig at Osuma kl. 16.08 havde skrevet en mail om, at chaufføren var overbooket den dag og derfor ikke kunne leverer vores varer.
Vi lever et ret stramt liv med to x fuldtidsarbejde++ og to aktive sportsbørn. Det betyder at vores hverdag er noget nær 100% skemalagt, herunder hvornår der er tid til at købe ind og hvad der skal spises de enkelte dage. Den uge var jeg alene med børnene, da min mand var på arbejde i udlandet, så da jeg stod der sen eftermiddag dag 2 igen uden varer – som indeholdte både aftensmad, mælk til morgenmad og rugbrød til ungernes madpakke, så faldte det hele fra hinanden.
Osuma beklagede (der havde været et IT nedbrud) og tilbød en gratis fragt en anden gang – men jeg ville jo bare have mine varer. Osuma ville ikke leverer varerne med taxa, men gerne dagen efter igen. Det kunne jeg jo ikke bruge til noget, for jeg havde jo været nødt til at arrangere indkøb (lige omkring spisetid med to trætte og sultne børn. Grr.)…. Få dage efter kom der en reklamemail fra Osuma “Er dit køleskab tomt? Så bestil hos Osuma”. Det kunne man jo kun grine af (eller nej, jeg sendte den til ham fra kundeservice og skrev at ja, det var jo tomt, fordi de ikke havde kunne levere varerne:)).
Siden har jeg ikke handlet hos Osuma, som ellers var den af de mulige leverandører her i området, som jeg havde været mest glad for. Men for os falder konceptet helt til jorden, hvis ikke man kan være sikker på, at varerne kommer.
Mvh Natascha
Annika
Posted at 10:38h, 31 augustNår du bor hvor du gør, så er udvalget noget større, os på ‘landet’ kan ikke bruge nemlig, men må ‘nøjes’ med Osuma – hvilket jeg også vil overveje – men ‘på landet’ har så den fordel at der er mulighed for at sætte ‘noget’ så det kan holde sig koldt til vi er hjemme..
Synes også det er rart at man kan få valget vedr erstatning.
Ser dejlgt ud.